26 de febrer 2008

El malson de Hötzendorf

Fa poc em van arribar dos jocs de Ted Raicer, publicats per GMT. En els darrers anys, en Ted Raicer, especialment famós pel seu excel·lent Paths of Glory, s'ha convertit en un veritable especialista de wargames sobre la Primera Guerra Mundial. I com que darrerament jo també estic especialment interessat en aquesta època, vaig fer-me, aprofitant el meu aniversari, amb Grand Illusion. Mirage of Glory, 1914 i Clash of Giants II. Campaigns of Galicia and First Ypres. Són dos jocs força diferents. El primer tracta de les primeres operacions al front occidental, amb la Batalla de les Fronteres i la Cursa cap al Mar, amb unes regles molt detallades i relativament complexes. Però avui parlarem del segon joc que, com el seu nom indica, s'ocupa de dues operacions de 1914: la Primera Batalla d'Ypres i tota la Campanya de Galítzia.

Clash of Giants II forma part de la sèrie «Clash of Giants», en la qual en Ted Raicer proposa unes regles genèriques molt simples, amb poques excepcions i amb poca quantitat de counters, que permeten unes partides que es poden jugar en una tarda-vespre. La primera entrega es va ocupar de la Primera Batalla del Marne i de la Batalla de Tannenberg. En aquesta segona entrega de la sèrie també tracta d'una operació al front occidental i d'una altra al front oriental. En concret, s'ocupa de la Primera Batalla d'Ypres, que marcà el final de la Cursa cap al Mar, i, a l'altra banda, de tota la Campanya de Galítzia, amb les primeres operacions de la guerra entre russos i austrohongaresos a la zona de Galítzia i Polònia. Per a un primer contacte amb el joc vam escollir anar cap a la zona dels Carpats i posar-nos en la pell dels caps d'estat major respectius: Conrad von Hötzendorf i Nikolai Ivanov.

Tant els russos com els austrohongaresos disposen de quatre exèrcits i mitjançant un típic sistema de chit-pull (en diríem «sistema d'extracció d'indicadors», potser?) l'activació dels exèrcits resulta a l'atzar durant cada torn. A més, la sort també decidirà parcialment la capacitat de moviment de cada exèrcit quan s'activa i fins i tot la seva capacitat per realitzar atacs o no. D'altra banda en cada torn cada jugador només pot realitzar un atac, amb tots els exèrcits, després de l'activació de qualsevol dels seus exèrcits. Aquesta combinació de regles dóna lloc a uns torns especialment tensos i on cal valorar cada vegada la idoneïtat de realitzar un atac ara o esperar a una posterior activació; en funció de l'activació dels exèrcits pot semblar millor esperar a atacar més tard, per situar millor totes les unitats, però això pot provocar que sigui el teu enemic qui s'avanci en l'atac, destarotant els teus plans.

En la nostra simulació les coses van sortir molt millor per als austrohongaresos que no pas aquell setembre de 1914. El malson de Hötzendorf, fent mans i mànigues per contenir els russos als Carpats mentre atacava Sèrbia al sud, no es va repetir. Si a la realitat, malgrat els èxits inicials, els austrohongaresos van haver de retirar-se fins als Carpats, deixant tota la Galítzia en mans russes i amb una greu amenaça sobre la planura hongaresa, a la nostra partida, un fracàs inicial rus en capturar ràpidament Cracòvia va provocar l'enfonsament del 4t exèrcit rus que, amb penes i treballs, va haver de retirar-se amb moltes pèrdues i deixant la Polònia russa en mans austrohongareses en quatre torns. A l'est Brusílov ho feia millor, però no tant com a la realitat i el seu 8è exèrcit es quedava encallat a Tarnopol i Czernowitz; malgrat la superioritat numèrica del 8è i 3r exèrcits russos, no van ser prou contundents abans que arribessin els reforços austrohongaresos del 2n exèrcit. Al final de la partida, la monarquia dual va aconseguir 8 punts de victòria, mentre que Rússia només n'aconseguia 1. El front havia quedat estabilitzat a prop de la frontera a la zona sud i ben endins de Polònia al nord. Una situació que ja hagués volgut en Hötzendorf el 1914.

3 comentaris:

Zavodovski ha dit...

Ostres... veig que darrerament t'estàs omplint de wargames... ja estic impacient per provar-los!

Band of Odders ha dit...

La Primera Guerra Mundial... un dels conflictes que tinc pendent per analitzar a través dels wargames.

Només tinc el "The guns of August" i no l'he jugat. El "Paths of Glory" sempre m'ha fet patxoca, però no l'he jugat ni comprat. I pel que fa a operacionals, tampoc n'he jugat cap.

Sempre m'ha semblat un conflicte estàtic i tediós, de veure qui bombardeja més fort que l'altre i qui tira més gas. Poc moviment, poc engany o sorpresa. M'equivoco?

Potser algun dia hi entraré...

Ruminahui ha dit...

Depèn molt del joc. Per exemple, el "Guns of August" sí que és una mica estàtic, especialment al front occidental, però ja té els seus anyets i es basa en la idea tradicional de la IGM com a conflicte estàtic i a veure qui bombardeja més i més fort.

El "Paths of Glory" és tota una altra història: el front occidental efectivament queda molt estàtic (especialment si es juag inicialment la carta "Guns of August") i costa molt trencar línies, però la grandesa del joc està en com gestionar els teus recursos: com a potències centrals intento una gran "breakthrough" a l'oest o intento liquidar Rússia abans (si puc...), etc. Faig entrar Itàlia en guerra o no? Me'n vaig a fer operacions a l'Orient Mitjà o no?

El cert és que les primeres operacions de 1914 i les darreres de 1918 van ser força mòbils. A l'oest amb la Cursa cap al Mar i a l'est amb la invasió russa de Prússia Oriental i la Campanya de Galítzia, on l'enormitat del terreny facilitava una aproximació més fluïda. Després, el 18 apareixen massivament les tàctiques d'infiltració i superació de punts forts; en aquells moments ja no hi havia trinxeres com a tals, sinó línies de punts forts i nius de metralladores amb poques tropes a primera línia. L'exemple més evident és la gran ofensiva de primavera alemanya (Kaiserschlacht), que pots trobar parcialment representada al molt recomanable "Marne 1918 - Friedensturm" dels francesos d'Hexasim.

Pel que fa al "Clash of Giants", com a mínim la Campanya de Galítzia que vaig provar, representa prou bé aquesta mobilitat inicial. Hi ha prou lloc per fer moviments envolvents, si tens cura dels teus subministraments i el sistema d'activació d'exèrcits i de combat aporta molta tensió. Evidentment no es tracta d'una Blitzkrieg, amb tancs avançant com bojos per les planures de Polònia ni amb grans operacions combinades.

Un altre que tinc i vull provar és "A Fatal Attraction" de la revista Against the Odds, amb la batalla de Gal·lípoli. Té molt bones crítiques i una llegida de les regles ho confirma. Dels d'Against the Odds també hi ha "The Big Push" de la batalla del Somme, amb quadrats en lloc d'hexàgons!

I per acabar el rotllo, si tens temps de lectura, et recomano el llibre "1914-1918. The History of the First World War" de David Stevenson i "The First World War" de John Keegan. El primer és molt detallat i amb molta informació sobre aspectes socials, econòmics i diplomàtics, no és només generals i batalletes. El segon és una visió moderna d'un dels millors historiadors militars actuals, que, a més, a "The face of Battle" fa una anàlisi extraordinària de la batalla del Somme, no des del punt de vista estratègic sinó de l'oficialitat i dels soldats.

Bé, prou rotllo, tu...