11 de maig 2011

Frescor alienígena: Alien Frontiers

L'octubre de l'any passat va aparèixer un joc que ha tingut un considerable èxit als Estats Units, com a mínim entre els aficionats habituals als jocs de tauler. L'èxit ha estat a petita escala, perquè es tracta d'un editor independent, que publicava el seu primer joc, amb un tiratge bastant reduït i amb una distribució limitada. Però l'èxit ha estat suficient perquè tot just fa uns mesos s'hagi fet una segona edició del joc i que ja se'n prepari una tercera, multilingüe, que a Europa publicarà ni més ni menys que Ystari (poca broma, doncs!).

Estem parlant d'Alien Frontiers, un joc de Tory Niemann publicat per Clever Mojo Games. El vaig descobrir fa uns mesos per casualitat, remenant per la BGG (per variar) i tot just vaig poder fer la precomanda de la segona edició abans no es tanqués el termini. No en sabia res, però el sistema de joc em va agradar i les crítiques excel·lents em van convèncer... una altra compra a cegues... seria tot escuma? sense substància? com passa amb tants jocs que apareixen i sembla que s'hagin de menjar el món però al final no aporten res?

[Imatge de Tory Niemann]

Ara que ja tinc el joc a les meves mans i l'he pogut jugar un parell de vegades, puc dir que l'èxit que ha tingut no és casual. En el meu cas, a més, m'ha vingut perfecte per a recuperar una mica la fe en els eurogames. Darrerament, tots els eurogames em deixaven molt fred, sempre trobava que eren més del mateix, molt ben fets, això sí, però sense prou trempera. Vaja, que estava una mica cansat dels eurogames massa cerebrals (el darrer que vaig provar d'aquest tipus, De Vulgari Eloquentia, és excel·lent com a joc i té uns mecanismes fascinants i perfectament greixats, però em va deixar totalment fred, què voleu que us digui...). Què aporta l'Alien Frontiers, doncs? En realitat, no res. És un eurogame de gestió de recursos i selecció d'accions amb mecanismes no especialment nous, però combinats d'una forma molt reeixida i gens feixuga. És d'aquests jocs que t'agraden globalment, que el resultat és més que la suma de les seves parts. I té un toc ameritrash que el fa molt fresc i agradable (tirades de daus a cada torn, moltes cartes amb accions diferents, territoris amb encara més efectes diferents, tocades directes de pebrots als altres jugadors, etc.).

[Imatge de David MacKenzie]

L'estètica del joc és un homenatge a les pel·lícules de ciència-ficció de sèrie B dels anys 60 i qualsevol aficionat a la literatura de ciència-ficció de seguida identificarà els noms dels territoris del planeta que han de colonitzar els jugadors: Asimov Crater, Heinlein Plains, Lem Badlands, Herbert Valley, Burroughs Desert, Bradbury Plateau, Pohl Foothills, Van Vogt Mountains, ... :-) Sí, no estan tots els que són, però són tots els que estan...

El desert Burroughs... pitgeu-hi per embarsoomar-lo
[el neologisme és d'en Phil Plait, no meu ;-) - imatge de soosy]

Com ja he dit, el joc no presenta sistemes especialment nous. Es tracta de construir colònies al planeta (cada colònia dóna 1 punt, i cada majoria en un territori 1 altre punt) i per a construir-les cal obtenir recursos (combustible i minerals). Aquests recursos s'obtenen assignant els vaixells espacials propis (que són els daus) a diferents estacions orbitals (espais del tauler) que tenen diferents efectes (obtenir combustible, obtenir minerals, fer intercanvis, robar als altres jugadors, construir colònies, construir més vaixells per a la teva flota, explorar un artefacte alienígena -que permet obtenir cartes-, etc.). No sembla res espectacular, oi? Doncs el resultat global és molt i molt interessant (ja us ho havia dit?). A cada torn el jugador llença els seus daus i els assigna a les estacions orbitals en funció del resultat de cada un (cada estació té condicions diferents per a assignar-hi daus: parelles, trios, escales, valors mínims, etc.). Aquest mecanisme dóna lloc a situacions curioses (com l'espiral inflacionista que sempre s'acaba produïnt a la mina lunar) i permet, si es disposa de les cartes adequades i de prou daus, formar combinacions potents. Ara bé, amb jugadors molt analítics, els torns es poden allargar si volen maximitzar les opcions dels daus obtinguts... cal posar una mica de pressa!

La mina lunar, amb una inflació galopant... [imatge de Patrick Nickell]

La partida s'acaba tan bon punt un jugador construeix la seva darrera colònia. Un aspecte que m'agrada és que el joc s'accelera de manera gairebé exponencial, no en el temps que triguen els jugadors en fer les seves jugades, sinó en l'evolució mateixa de la partida. Les primeres colònies costen molt de construir, però quan ja n'hi ha moltes de construïdes, tothom controla algun territori i tothom té molts vaixells i força cartes, les coses poden passar molt depressa i cal vigilar molt bé els altres jugadors, no fos cas que amb una jugada de geni algú construeixi dues (o tres!) colònies en un sol torn i ens deixi a tots amb un pam de nas.

Ah, per cert, n'acabo de traduir les regles al català (amb permís de la gent de Clever Mojo Games). Aquí les teniu:


Que en gaudiu!

14 comentaris:

Pau ha dit...

Quina currada la traducció de les regles del joc!!!
No el tinc però sempre va bé llegir un reglament d'un bon joc.
Moltes gràies.

Zavodovski ha dit...

Trempera, tocades de pebrots... això promet! Podríem fer-ne un tastet ben aviat, per què no davant del Monteixo amb un cel ben estrellat?

Ruminahui ha dit...

Ja el tinc a la maleta ;-) Monteixo: stargazing + starplaying

Ruminahui ha dit...

Per cert, un detall de la traducció: el subtítol del joc és "Do you have what it takes to colonize a new world?" i vaig estar a punt de traduir-ho per "Ja tens prou pebrots per colonitzar un nou món?", que ja lliga amb la pose de l'astronauta-Flash Gordon-mascle alfa de la portada (només falta l'astronauta-florero amb minifaldilla i ja tenim el pack complet de pel·lícula anys 60). :-D

Al final vaig pensar que no feia prou "sèrio", però potser sí que hauria d'haver-ho deixat. Encara m'hi repensaré i pujaré la versió amb els pebrots...

Zavodovski ha dit...

Jo hauria deixat els "pebrots", sense manies... Con l'anunci de Nike per celebrar la 21a... amb un parell de... el valor de tenir... valors!

O és que tu no en tens... de pebrots?

aristocrataiobrer ha dit...

M'havia fixat en el joc, però finalment el vaig descartar, no és un tema que m'apassioni i vaig tenir por que tingués alguna regla estranya com passa amb l'Origins. Ara, si té més difusió suposo que un dia o altre l'acabaré provant.

Ultimament han sortit eurojocs amb daus (Troyes, Die Burgen von Burgund) i estan prou bé, deu ser la fugida endavant per oferir alguna cosa diferent.

I això dels pebrots, vol dir que el joc exclou les jugadores?

Ruminahui ha dit...

@aristocrataiobrer: doncs qualsevol dia que puguis, ja pots passar per casa i el provem, que també serveix a 2 i diuen que està força bé. A mi per defecte els jocs de temàtica cienciaficcionesca no m'atreuen gaire (malgrat que la literatura de ciència-ficció sí que m'agrada molt)... aquest ha estat l'excepció.

I pel que fa als pebrots, ja lliga amb l'ambientació retro anys 60 ;-) Ara, no sé si hi ha un equivalent vegetal per als ovaris...

Zavodovski ha dit...

Sempre pots dir "amb un parell de pistils"...

Jordi Cairol ha dit...

Gònades és la paraula!

Ruminahui ha dit...

Collons! I tots els comentaris que hi havia? On han anat a parar?

aristocrataiobrer ha dit...

La setmana passada el Blogger va tenir problemes, van perdre informació i el divendres avisaven que l'estaven recuperant... potser no l'han recuperada tota

molt interessant la teva experiència de jurat

a reveure,

aristocrataiobrer ha dit...

Rumanahui, ja el provarem. També m'havia fixat en el De Vulgari Eloquentia però la veritat és que al final m'ha fet mandra, m'ha passat això que dius que els euros s'acaben assemblant tant que no val la pena esforçar-se a aprendre regles noves.

Quim ha dit...

Avui li jugat per primera vegada i m'agradat molt, es un gran joc. Salutacions d'en Quim de la colla de vilanova!

Ruminahui ha dit...

Sí, Quim, sí, si us l'he explicat jo!